Petri Lehtinen Ihminen ihmiselle- inhimillisyyttä unohtamatta!

”SYSTEEMI PURSUAA MÄTÄÄ”

  • Todellisuus maamme asioiden hoidosta sekä tilasta järkyttää!
    Todellisuus maamme asioiden hoidosta sekä tilasta järkyttää!
  • Maamme tulevaisuus? > katse horisonttiin...
    Maamme tulevaisuus? > katse horisonttiin...

 

Systeemi pursuaa mätää -olen edelleen sitä mieltä ja erittäin huolissani maamme tulevaisuudesta!

Olen työtön merimies ja huolissani maamme tulevaisuudesta. Työskentelin merellä lähes 30 antoisaa vuotta, lopetin noin kaksi vuotta sitten ja jäin työttömäksi. Koin viimeiset merivuodet mm ikärasismia, luovutin.

Massatyöttömyys ja sen hoitaminen onkin yksi vaaliteemoistani, unohtamatta ikärasismia sekä suomalaisten merenkulkijoiden, laivoilla työskentelevien ihmisten tulevaisuutta. Tulevaisuus merenkulkijoille näyttää pahalta, liian pahalta. Ulosliputuksia on tehty ja meitä merimiehiä(kin) on liikaa työttömänä, tilanne vain pahenee...ja työttömyys myös merellä lisääntyy yhä enemmissä määrin. 

Nyt on toimittava työllisyyden takaamiseksi ja asoista päättäviin tehtäviin on saatava eduskuntaan myös ehdottomasti ihmisiä, joilla on elämän realiteetit hallussa ja joilla on tavallisen kansalaisen ajatusmaailma sekä tapa toimia yhteisen etumme mukaisesti, siis unohtamatta realismia!

Olen ollut jo ennen vaaleja mm YLE aamun uutisissa sekä Radio Suomen uutislähetyksissä huolenaiheineni ja minusta on myös tehty haastateluja asian tiimoilta printtimediaan, muun muassa otsikolla: PETRI LEHTINEN: ”SYSTEEMI PURSUAA MÄTÄÄ”. -Pätkätyön ottaminenkin tuo todella paljon ongelmia...

Haastattelujani on myös otsikoitu täten, mutta en pelkää, että työttömyyteni jatkuisi rehellisyyteni vuoksi, siksi, että haluan nostaa asiat ja ongelmat julkisiksi. Sehän on kansakunnan, eli yhteisen etumme mukaista ja kuuluu politiikkaan!

Nöyrä työtön äityy jopa sapekkaaksi Yle Uutisten työkkärikeskustelussa:

"Vain harva työtön uskaltaa puhua työttömyydestä omalla nimellään, koska pelkää, ettei sen jälkeen ole ikinä asiaa työmarkkinoille."

 

"Työtön merimies Petri Lehtinen laukoo suorat sanat TE-palveluiden toimivuudesta. Ihmistä tulee kohdella ihmisenä, ei koneiston osana."

Merimiesten ammattiliiton lehden toimitus sai syksyllä 2014 useita yhteydenottoja työttömäksi jääneiltä merimiehiltä, jotka kertoivat TE-palveluiden toimimattomuudesta. Lähes 30 vuotta seilannut merimies, ex funktiopäällikkö, legendaarinen ja hyvin tunnettu risteilyisäntä Petri Lehtinen uskaltautui kertomaan oman tarinansa julkisesti, millaisiin pyörteisiin pieni ihminen ja merimies voivat joutua työvoimahallinnon koneistossa. -tämä samanlainen sekä samainen kohtelu varmasti toistuu valitettavan usein muillakin työnhakijoilla. -olen tämän asian todennut jälleen vaalikiertueemme aikana eri vaalitilaisuuksissa kentällä, joissa olen ollut mukana. -ihmiset jopa ITKEVÄT kokonaistilanteemme vakavuutta Suomessa ja tulevaisuudennäkymiämme keskustelujemme aikana läpi käydessämme!

YHDEN MIEHEN SOTA. Lehtinen jäi työttömäksi puolitoista vuotta sitten täysin omasta tahdostaan. Työnantajastaan hänellä on vain pelkkää hyvää sanottavaa. Varustamoyhtiö, jonka palveluksessa olin on mahdollistanut upean ja pitkän meriurani, josta saan olla hyvin kiitollinen ja josta myös olen kiitollinen. -sen entinen työnantajanikin varsin hyvin tietää ja olemme todella hyvissä väleissä varustamon johdon kanssa, edelleenkin.

”Ilmoittauduin tietysti TE-toimistoon heti työttömäksi jäätyäni. Tuolloin sitä vielä odotti, että yhteiskunnalliset palvelut, kuten työtoimapalvelut, toimivat”, hän kertoo ajatelleensa, sillä Lehtisellä oli kuva siitä, että TE-toimiston olisi työnvälitystoimisto, mitä se ennen muinoin olikin. Nykyisin se on Lehtisen mielestä toimisto, jonne laki velvoittaa ilmoittautumaan pakosta, jos haluaa saada lain kullekin oikeuttamaa työttömyyskorvausta.

Toisin kuitenkin kävi. Kauniaisissa asuva Lehtinen ilmoittautui työttömäksi työnhakijaksi Espoon Leppävaaran toimistossa.

”Jonotin vuoroani suuressa, valoisassa, hallimaisessa aulassa, jossa kaikki kuulivat kaikkien henkilökohtaiset asiat henkilötunnuksista, ammateista ja taloudellisista tilanteista lähtien. Yksityisyydensuojasta, saati tietosuojasta ei ollut puhettakaan”, hän kertoo järkyttyneensä miten viranomaispalveluita nykypäivänä hoidetaan. Lehtinen on jo vuosia harrastepohjalta ja laivatyössään esimiesasemassa oltuaan lakia jonkin verran lukeneena hyvin valveutunut maamme asetuksista ja lakipykälistä, joka usein ärsyttää viranomaisia eri yhteyksissä, tietysti. Toki ihminen, joka tietää oikeudet, mutta myös velvollisuudet, koetaan yllättävänkin usein omalla tavallaan uhkana.

”Eräs virkailija haki minut salista henkilökohtaiseen haastatteluun omaan huoneeseen”, hän kiittää tuuriaan.

 

ONGELMAT ALKAVAT: IHMINEN LINJASTOLLA

Työvoimahallinnon palvelut ovat käyneet läpi suuren myllerryksen kuluneen kahden vuoden aikana. Työvoimatoimistojen määrää on vähennetty ja henkilökuntaa irtisanottu. TE- toimistot mieluusti käyttävät usein virallisissa viranomaistiedotteissan sanaa: Palvelujamme on keskitetty, vaikka Lehtisen mukaan se on täysin silmän lumetta koko lause, mitä se itse asiassa onkin. Kaunistelua, valveutunut ja asioihin hyvin perinpohjaisesti tutustunut Lehtinen tuhahtaa. Entisistä työvoimatoimistoista on tullut TE-toimistoja (työ- ja elinkeinotoimisto).

Myös työnhakujärjestelmää on uudistettu. Työttömät jaetaan nykyisin linjoihin: 1, 2 ja 3 niin sanotun työttömyyden ”lajin” mukaan. Useimmille työttömäksi jääneille linjojen merkitys on täyttä hepreaa. 

”Minulle saapui kotiin kirje, jossa minut oli hyväksytty työnhakijaksi. Kirjeessä ilmoitettiin että kuulun linjalle, jossa ei ole lainkaan henkilökohtaista palvelua. Perusteena oli se, että minulla on olemassa oma yritys ja lukeuduin siltäosin ammatinharjoitajaksi, vaikka ei yrityksellä toimintaa ollutkaan eikä täten tuloja sieltä. Lehtinen kertoo tyrmistyneensä saamastaan postista.

 

TYÖIKÄÄ OLLAAN NOSTAMASSA, MUTTA JO ALLE 50-VUOTIAS ON TYÖMARKKINOILLA VANHA?

Lehtinen oli työttömäksi jäädessään 46-vuotias.

”Minulle sanottiin työkkäristä, että kun sinä olet noin vanha, niin otamme sinuun yhteyttä vuoden kuluessa. Siis vuoden!”, hän puuskahtaa.

”Suomessa ollaan nostamassa työikää, mutta samaan hengenvetoon todetaan, että jo alle 50-vuotias on työmarkkinoille liian vanha.”

Lehtinen ei kuitenkaan antanut periksi ja halusi oikeasti töihin, eikä vain nauttia kotona työttömyyskorvausta.

”Minulle ei tullut lainkaan mieleen, että istuisin vain kotona ja odottaisin saapuvia työtarjouksia. Niitä ei ole tullut minulle vielä tänäkään päivänä yhtäkään työkkärin sivujen kautta.” (poislukien muutamaa tiedustelua, jos olisin kiinnostunut puhelinmarkkinoinnista ilman työsopimusta ja kaiken lisäksi täysin nollaperuspalkalla, siis suomeksi "hienosti sanottuna" pelkällä provisiopalkalla)

Niinpä Lehtinen otti suoraan yhteyttä Etelä-Suomen alueen työhallinnon esimiehiin, jotta hän sai varattua itselleen henkilökohtaisen työvoimaneuvojan. Palveluun pääsyä piti odottaa kuitenkin monta viikkoa ja puhelinpalvelu, sekä palvelu mm Pasilan TE- toimistossa oli todella ympeää ja sekavaa, jopa ajoittain pöyristyttävän amatöörimäistä.

”Odotin aikani, jonka jälkeen soitin uudestaan TE-toimistoon. Siellä minulle useiden eri puhelinneuvotteluiden ja lukemattomien sähköpostikirjeenvaihtojemme jälkeen ilmoitettiin ettei heillä olekaan enää henkilökohtaista asiakaspalvelua, mutta he yritettävät järjestää minulle tapaamisen. Intin ja vaadin, että minulla on oikeus henkilökohtaiseen työvoimaneuvontaan lainkin mukaisesti, joten sain asian järjestymään. –tästä tuli myös sähköinen tiedote.  TE-toimiston järjestämä yhteyshenkilö osoittautui kuitenkin niin kiireiseksi ja varatuksi, ettei tapaamisesta tullut yhtään mitään.” Tein jälleen valituksen korkeimmalla esimiestasolla Uudenmaan piiriin ja onnekseni sen jälkeen minulle osoitettiin aika nopeasti toinen henkilökohtainen, kerrassaan upea työvoimaneuvoja, joka tänä päivänäkin on kuin pelastava Enkeli. Ammattitaitoinen, sympaattinen ja empaattinen, alan todella rautainen ammattilainen.

 

TYÖLINJAN PUHELU OHJAUTUI ”PERIFERIAAN”

Vastoinkäymisistä huolimatta Lehtinen ei antanut periksi, vaan otti luurin käteen ja soitti suoraan TE-toimiston työlinja-puhelinpalveluun.

”Tiedustelin työlinjalta, että jos ja mikäli lähtisin Tanskaan lentoemäntä- ja stuerttikurssille – ja nimenomaan jos lähtisin - niin olisiko minun mahdollista saada työttömyyskorvausta kyseisen kurssin ajalta.”

Koska Lehtistä ei ollut vielä virallisesti hyväksytty Tanskaan kurssille, vaikka hän olikin edennyt upeasti loppusuoralle haastattelujen osalta hän haki koko ajan aktiivisesti töitä Suomesta.

”Tanskassa järjestettävä kurssi ei ollut työvoimapoliittinen kurssi, joten minulle ei saapunut TE-toimistosta minkäänlaista vastausta. Kirjauduin onnekseni työkkärissä omiin tietoihini ja kauhukseni huomasin, että sinne oli tehty kirjaus, että olen lähdössä Tanskaan kurssille ja minulta katkaistaan työttömyysturva!”

Lehtinen soitti siltä istumalta TE-toimistoon ja alkoi selvittää, kuka väärän kirjauksen on tehnyt.

”Kävi ilmi, että työlinjan puhelu oli mennyt jonnekin Imatran lähelle pienelle paikkakunnalle, jossa virkailija vastailee työlinjan puheluihin etätyönä kotoansa käsin.”

Selvitystyön jälkeen Lehtisen asia saatiin oikaistua ja hän pääsi lopulta TE-toimistossa ammattitaitoisen henkilön neuvontaan.

”Työvoimaneuvojani oli iäkkäämpi rouva, joka on nähnyt maailmaa. Hän kertoi napanneensa minut suoraan jonosta ja oli kyllä ammattitaitoinen virkailija.”

-sittemmin Lehtinen hyväksyttiin useiden satojen hakijoiden joukosta toisen lentoyhtiön matkustamomiehistökurssille Suomeen ja hän valmistui Stuertiksi Finnair Flight Academystä alkukesästä ja sai Trafilta Cabin Crew- lentomiehistön pätevyyskirjan (Attestation) ja ilmailuviranomaisten hyväksynnän toimia matkustamohenkilökunnan työtehtävissä. (Trafin Attestation onnekseni voimassa 5v)

 

MERITYÖNVÄLITYS TUULIAJOLLA

Helsingin Haapaniemessä toiminut merityönvälitys, ns ”mylly” lakkautettiin reilu vuosi sitten.

”Toivoimahallinnossa esitetään hienosti, että palveluita keksitään, mutta totuus on että TE-toimistoja on lakkautettu, kuten Helsingissä toiminut merityönvälitys. Keskittämisen jälkeen työtöntä voidaan palvella missä tahansa päin Suomea; omassa tapauksessani Imatralla. Suurin osa työvoimaneuvojista ei ymmärrä merenkulusta eikä liioin ammattipätevyyksistä ja ammattikielestäkään yhtään mitään.”

 

LEHTINEN YLEN AAMUN PÄÄUUTISISSA TV:ssä ja RADIOUUTISISSA: HALLITUKSEN ON HERÄTTÄVÄ MERENKULUN HÄTÄTILANTEESEEN

Myös ”työkkärin” omat virkailijat ovat kertoneet palveluiden huonontumisesta toimistojen lakkautusten ja irtisanomisten seurauksena. Lokakuun lopussa YLE uutisoi TE-palveluista ja työttömien kokemuksista. Petri Lehtinen oli YLEn pääuutisissa 21.10. toimittaja Merja Niilolan  haastateltavana.

"Koko systeemissä on paljon mätää. Pätkätyön ottaminenkin tuo todella paljon ongelmia”, Petri Lehtinen totesi ja käänsi katseensa merelle suuriin taloudellisiin kysymyksiin."

"Nesteen laivasto on ulosliputettu ja jäljellä vain minimaalinen ”huoltovarmuuslaivasto”. Borella on yt-neuvottelut ja uhka koko rahtitonniston ulosliputuksesta. Nämä ovat vakavia asioita. Nyt pitäisi hallituksen toimia."

 

PÖYRISTYTTÄVÄ ESITYS EDUSKUNNALLE: TYÖTTÖMÄN OLTAVA PUHELIMEN TAVOITETTAVISSA 24/7

Keskustelu työttömyydestä ja työvoimahallinnon palveluista jatkuu. Eniten kansalaisia pöyristyttää se, että työttömän on oltava puhelimen tavoitettavissa 24/7, jos TE-toimistosta soitetaan.

”Jos työnhakijaa ei saada puhelimitse kiinni, työnhaku voidaan katkaista. Nyt asiasta on jopa tehty eduskunnalle esitys”, Lehtinen puistelee päätään.

Mitä tekee työtön, jolla on rahat loppu ja kännykkäliittymäsuljettu, kun TE-toimistosta otetaan yhteyttä. Isketäänkö ahdingossa olevaa entistä pahempaan jamaan?  Tai mikäli työtön työnhakija sattuu olemaan juuri tärkeässä työhaastattelussa, missä ei tietenkään voi puhelintaan pitää auki, kun soitto työvoimaviranomaiselta tulee?

http://yle.fi/uutiset/noyra_tyoton_aityy_jopa_sapekkaaksi_yle_uutisten_tyokkarikeskustelussa/7536071

 

Kuvateksti:

”Vielä tänäkään päivänä työkkäristä ei ole tullut minulle yhtäkään työtarjousta mereltä, enkä ole löytänyt myöskään itse palvelusta yhtään merityöpaikkaa. Palvelu on hyvin sekava, eikä sieltä löydä yhtään mitään. Surullista, mutta totta”

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Tätä parempaa palvelua on poliisin hallinnossa ja perusterveydenhuollossa, mutta vaalituloksen myötähän kaikki muuttuu paremmaksi, niin ainakin puolueet lupaavat.

Toimituksen poiminnat